Marketing B2B – książki, blogi, podcasty i narzędzia, które polecam
Marketing B2B to dziedzina świetnie opisana w mediach anglojęzycznych. W Polsce jest jeszcze sporo do zrobienia. Dlatego zestawiłem tu materiały, które czytam a sam zabieram się do poprawiania tej sytuacji przez pisanie bloga o marketingu B2B
Content Marketing:
- Content Marketing Institute – obowiązkowy adres dla każdego zainteresowanego content marketingiem.
- B2B-Marketing – polskojęzyczny blog prowadzony przez Igora Bielobradka – eksperta w obszarze marketingu B2B.
Automatyzacja Marketingu i Generowanie Leadów:
- Blog Eloqua – obecnie Oracle Marketing Cloud . To jeden z najlepszych blogów o automatyzacji marketingu jakie obserwuję.
- Blog Salesforce – Salesforce – producent świetnego narzędzia CRM dołączył do ligi producentów marketing automation. Podobnie jak w przypadku Eloqua wiele wartościowych treści połączonej z umiejętnie podanym komunikatem produktowym.
- Hubspot i Marketo to mniej znane w Polsce firmy tworzące narzędzia dla marketerów B2B. Jednak ich blogi to bardzo cenne źródła wiedzy na temat generowania leadów, automatyzacji marketingu i content marketingu.
- Warte polecenia blogi prowadzą również polskie firmy tworzące rozwiązania e-mail i marketing automation. Ja polecam szczególnie blog Getresponse oraz Salesmanago, który dzieli się konkretną i prostą w implementacji wiedzą na blogu.
Prowadzenie bloga
- Problogger – Jeżeli chcesz zostać gwiazdą blogosfery – koniecznie dodaj ten adres do ulubionych. Ponad 8000 postów, każdy warty nauczenia się na pamięć.
- Blog Michała Szafrańskiego – kolejny polski akcent, którego nie mogło zabraknąć. Nie jest to typowy blog dla marketerów, ale sposób w jaki Michał zawojował polską blogosferę budzi mój niekłamany podziw.
Digital Marketing i social media
- Social Media Examiner – przystępnie o trendach, narzędziach i sposobach promowania biznesu w mediach społecznościowych.
- Pat Flynn – niezwykle inspirujący blogger, podcaster i przedsiębiorca, którego dewizą jest absolutna transparentność. Oznacza to, że publikuje swoje zestawienia przychodów i kosztów. Pat na swojej stronie testuje nowe strategie prowadzenia biznesu w sieci i dzieli się wnioskami niezależnie od efektu.
- Jeżeli chcesz zacząć stosować Social Selling, polecam Blog Linkedin – Znajdziesz tam sporo informacji nie tylko o biznesowych narzędziach Linkedin, ale też ciekawe porady na temat social sellingu.
Channel Marketing
W B2B wiele firm działa w modelu pośrednim – resellerskim. Stosunkowo niewiele jest dobrych treści na temat marketingu do i przez resellerów.
- Channel Marketer Report – witryna, która zbiera nowości na temat programów, technologii i trendów w świecie channel marketingu B2B. Wartościowy adres dla poszukiwaczy pomysłów i inspiracji.
- Blog firmy Avertek, dostawcy platformy do zarządzania procesami sprzedaży i marketingu resellerskiego, w którym temat channel marketingu jest omawiany w dwóch perspektywach – dostawcy i resellera. Bardzo użyteczna i pożyteczna wiedza.
- Blog Channel Insider będzie szczególnie przydatny jeżeli pracujesz w branży IT. Jest tworzony na potrzeby sprzedawców usług dodanych tzw. Value Added Resellers, którzy są oczkiem w głowie producentów rozwiązań i sprzętu IT. Przegląd zagadnień sprzedażowych i marketingowych specyficznych dla channel marketingu w branży IT.
Podcasty, które polecam
Rozmowy B2B – Igor Bielobradek
W takim zestawieniu nie mogłem nie przyznać pierwszego miejsca podcastowi prowadzonemu przez Igora Bielobradka – eksperta marketingu B2B, który omawia bieżące wydarzenia, ciekawe publikacje oraz najnowsze trendy i zjawiska w marketingu oraz sprzedaży B2B. Igor dba o to aby każdy podcast zawierał jak najwięcej praktycznych wskazówek.
Link Pocket Casts: http://pca.st/D75V
Link iTunes: https://itunes.apple.com/pl/podcast/podcast-rozmowy-b2b/id766045305
Strona WWW: b2b-marketing.pl
Content Inc with Joe Pulizzi
Joe Pulizzi – “ojciec chrzestny” Content Marketingu. Założyciel Content Marketing Institute. Prowadzi poza wieloma innymi kanałami, kilkuminutowy podcast, w którym każda audycja zawiera jedną praktyczną wskazówkę. Chodzi o to, aby słuchacz mógł jak najszybciej wprowadzić ją w życie. Bardzo ciekawa lektura dla dojrzałych firm oraz startupów, które chcą dzielić się swoją wiedzą z klientami, czyli zainteresowanych Content Marketingiem.
Link Pocket Casts: http://pca.st/TP3A
Link iTunes: https://itunes.apple.com/us/podcast/content-inc-with-joe-pulizzi/id948387773
Strona WWW: contentmarketinginstitute.com
Online Marketing Made Easy with Amy Porterfield
Amy Porterfield to ekspert digital marketingu. Jest autorką książki “Facebook Marketing All in One for Dummies”. Jak sama mówi podcast jest jej ulubioną i główną formą kontaktu z potencjalnymi klientami.
Link Pocket Casts: http://pca.st/F8xv3V
Link iTunes: https://itunes.apple.com/us/podcast/online-marketing-made-easy/id594703545?mt=2
Strona WWW: amyporterfield.com
ProBlogger Podcast: Blog Tips to Help You Make Money Blogging
Darren Rowse w swoim podcascie uczy jak sprawić aby Twój blog był popularny, wysoko ceniony I jeszcze przynosił dochód. Blogi Darrena: Digital-Photography-School.com oraz ProBlogger.net czyta ponad 5 milionów osób miesięcznie. Polecam marketerom, którzy prowadzą albo przygotowują się do uruchomienia firmowego bloga. Bardzo praktyczny blog, a porady proste w implementacji. Nic tylko słuchać i stosować.
Link Pocket Casts: http://pca.st/Z4fe
Link iTunes: https://itunes.apple.com/podcast/problogger-podcast-blog-tips/id1012723880
Strona WWW: problogger.com/podcast
The Smart Passive Income Online Business and Blogging Podcast
Pat Flynn – twórca niezwykle popularnego bloga smartpassiveincome.com w podcaście o tym samym tytule dzieli się swoją wiedzą o wynikach swoich eksperymentów z nowymi formami promocji firmy, nowymi modelami biznesowymi czy narzędziami online marketingu. Eksperymenty zazwyczaj są bardzo udane, bo Pat jest źródłem inspiracji dla wielu blogerów.
Link Pocket Casts: http://pca.st/spipod
Link iTunes: https://itunes.apple.com/us/podcast/the-smart-passive-income-podcast/id383084001
Strona WWW: smartpassiveincome.com
Free Podcast Course – John Lee Dumas
John Lee Dumas to założyciel oraz prowadzący EntrepreneurOnFire. Ten podcast uczy… prowadzenia podcastu. Dowiesz się z niego, jak zacząć, jak skompletować sprzęt, jak monetyzować podcast oraz jak mądrze go promować. Praktyczne porady i odpowiedzi na pytania początkujących.
Link Pocket Casts: http://pca.st/zCX5
Link iTunes: https://itunes.apple.com/us/podcast/free-podcast-course/id947671706?mt=2
Strona WWW: freepodcastcourse.com
Free Webinar Course – John Lee Dumas
Drugi podcast, którego autorem jest John Lee Dumas dotyczy organizacji, prowadzenia i wykorzystania w sprzedaży oraz marketingu webinarów. John zarobił w ten sposób ponad 1.5 miliona dolarów w jeden rok. W ponad sześćdziesięciu odcinkach podcastu dzieli się swoim doświadczeniem i daje praktyczne rady na temat wykorzystania webinarów w biznesie.
Link Pocket Casts: http://pca.st/XnOP
Link iTunes: https://itunes.apple.com/us/podcast/free-webinar-course/id959407776?mt=2
Strona WWW: http://www.eofire.com/twc
Podcasty Deloitte – Deloitte Poland
Jako przykład podcastu firmowego, polecam ten prowadzony przez Deloitte Polska. Komentarze ekspertów Deloitte na temat wybranych zagadnień biznesowych i gospodarczych. Większość tematów pochodzi z poza obszaru marketingu, ale podaję go jako przykład budowania eksperckiego wizerunku poprzez dzielenie się unikalną wiedzą.
Link Pocket Casts: http://pca.st/fVVW
Link iTunes: https://itunes.apple.com/podcast/podcasty-deloitte/id290160885?mt=2
Strona WWW: deloitte.com/pl/podcasty
The Marketing Cloudcast
Najnowsze trendy i narzędzia marketingu cyfrowego podane w bardzo ciekawej formie. Polecam szczególnie marketerom, który wdrożyli lub planują wdrożenie marketing automation. Salesforce pokazuje jak dobrze połączyć automatyzację marketingu z CRM.
Link Pocket Casts: http://pca.st/dM5n
Link iTunes: https://itunes.apple.com/us/podcast/the-marketing-cloudcast/id1034077637?mt=2
Strona WWW: marketingcloudcast.libsyn.com/podcast
Książki, które polecam
Zacznę od najważniejszego moim zdaniem autora i moderatora niezwykle ciekawego projektu: Content Marketing Institute – Joe Pulizzi. Zasługuje on na osobny nagłówek w naszej serii:
Content Marketing – Joe Pulizzi
Ten niezwykle aktywny pisarz, manager i promotor content marketingu wydał szereg książek, z których każda warta jest czytania, podkreślania i cytowania. Oto one:
- Epic Content Marketing: How to Tell a Different Story, Break through the Clutter, and Win More Customers by Marketing Less – o roli storytellingu w tworzeniu i dystrybucji atrakcyjnych i wartościowych treści. Wywarła na mnie bardzo duży wpływ, bo była to chyba pierwsza książka Joego jaką przeczytałem.
- Content Inc.: How Entrepreneurs Use Content to Build Massive Audiences and Create Radically Successful Businesses – kolejna książka o content marketingu. Tym razem wiele praktycznych porad z nastawieniem na startupy i małe firmy, które dzięki odpowiedniej strategii treści mogą dotrzeć stosunkowo niewielkim kosztem do właściwych klientów.
- Trzecia z książek Joego – Managing Content Marketing: The Real-World Guide for Creating Passionate Subscribers to Your Brand, skupiona jest wokół zagadnienia zarządzania, dystrybucji i promocji treści. Dla początkującego content marketera podstawowym wyzwaniem jest tworzenie treści. Potem okazuje się, że o wiele trudniejsze jest wyróżnienie procesów regularnej produkcji i skutecznej ich dystrybucji. W tym obszarze porady Joego bezcenne.
Content Marketing – pozostali
- Jedną z pierwszych książek o content marketingu, jaką w ogóle miałem okazję czytać była: Youtility: Why Smart Marketing Is about Help Not Hype. Dzięki niej zrozumiałem, że warunkiem dobrej treści jest nie tylko jej atrakcyjność, ale też przydatność – użyteczność. Wiedza, którą się dzielimy produkując treści musi być podana tak, aby jak najszybciej można ją było zastosować. Dla mnie było to ważne odkrycie.
- W budowaniu platformy, dzięki które treść będzie widoczna i skuteczna może pomóc książka: Platform: Get Noticed in a Noisy World. Autor Michael Hayatt to wybitny bloger i przedsiębiorca, który zbudował swoją pozycję stosując innowacyjne metody tworzenia i promocji treści.
Analiza potrzeb klienta i rozeznanie rynku
- Zanim zaczniesz tworzyć treści, warto wiedzieć kto jest twoim odbiorcą i jakie są jego potrzeby. Potrzebujesz „Buyer Persona” – opisałem to pokrótce w ABC Marketingu B2B. Jeżeli chcesz poznać dokładnie dlaczego i jak tworzyć pesony – polecam książkę Adelle Ravela – Buyer Personas: How to Gain Insight into your Customer’s Expectations, Align your Marketing Strategies, and Win More Business
- Zagadnienia rozpoznawania potrzeb klienta i testowania produktów dotyczy książka: Ask : The counterintuitive online formula to discover exactly what your customers want to buy…create a mass of raving fans…and take any business to the next level. W książce przedstawiona jest bardzo szczegółowo metodyka procesu analizy potencjału nowego produktu lub usługi w oparciu o interakcję z potencjalnymi klientami. Zdecydowanie jedna z najciekawszych książek z tego obszaru, jaką miałem okazję przeczytać;
- W zmaganiu się z problemem pt „Czy to się uda?” pomaga również mój ulubiony bloger – Pat Flynn w książce – Will it Fly? Jako wybitny przedsiębiorca – założyciel kilku startupów dzieli się swoją wiedzą. Przyda Ci się, nawet jeżeli nie tworzysz startupu. Ja nauczyłem się tego w jaki sposób skutecznie analizować realne potrzeby klientów;
- Jeżeli szukasz inspiracji w tworzeniu i prezentowaniu tzw Value Proposition Twojego produktu lub usługi, zwróć uwagę na Value Proposition Design: How to Create Products and Services Customers Want. Autorzy z grupy Strategyzer dali się poznać dzięki innowacyjnie zaprojektowanej książce „Business Model Generation”. Value Proposition Design w równie brawurowy sposób zachęca do zastosowania Design Thinking w tworzeniu Value Proposition.
Marketing Automation
Jeżeli chcesz dowiedzieć się skąd wzięła się automatyzacja marketingu – polecam dwie książki. Pierwsza to Digital Body Language – napisana przez Stevena Woodsa – jednego z założycieli firmy Eloqua, która zanim jeszcze została zakupiona przez Oracle była ikoną marketing automation dzięki stworzeniu doskonałego narzędzia MA oraz wzorcowemu stosowaniu content marketingu.
Druga książka: Revenue Engine. Gdzie jednym z autorów jest wspomniany wyżej Steven Woods, dotyczy zagadnienia Revenue Performane Management. Dla każdego managera doskonałe wprowadzenie do zagadnienia, które jak się okazuje jest bardzo ściśle powiązane z zarządzaniem i automatyzacją marketingu.
Social Media i Branding
Pierwszą poświęconą w całości mediom społecznościowym książką, którą przeczytałem była: The B2B Social Media Book: Become a Marketing Superstar by Generating Leads with Blogging, LinkedIn, Twitter, Facebook, Email, and More. Polecam szczególnie marketerom B2B rozpoczynającym lub planującym działania B2B w mediach społecznościowych.
Legendarny Philip Kotler zagadnieniom marketingu B2B poświęcił książkę: B2B Brand Management. Jako współautor w charakterystyczny dla siebie sposób pokazuje podstawowe różnice pomiędzy budowaniem marki oraz jej komunikacją pomiędzy B2B i B2C.
Polecam też książkę, której autorka – Viveka von Rosen skupia się na konkretnym narzędziu social media – LinkedIn. W książce: LinkedIn Marketing: An Hour a Day przedstawia szereg porad dotyczących wykorzystania Linkedin w marketingu i sprzedaży. Porady podzielone są na niewielkie rozdziały ułatwiające szybkie zastosowanie zdobytej wiedzy.
Narzędzia, których używam i mogę polecić
Tworzenie video i kursów online
Camtasia. To moje odkrycie w tym roku. Korzystałem kilka lat temu z tego oprogramowania, ale wtedy nie miało ono większości funkcji, które teraz bardzo sobie cenię. Z prostego systemu do przechwytywania aktywności na ekranie, Camtasia przekształciła się w bardzo nowoczesny, wygodny i prosty w obsłudze system do tworzenia treści edukacyjnej w formie video lub nawet całych pakietów materiałów uzupełnionych o elementy interaktywne, np. quizy.
Ja wykorzystuję ten program to tworzenia kursów i materiałów szkoleniowych w formie video.
Wypróbuj – link afiliacyjny
PowerPoint. Wszyscy go znamy, niektórym kojarzy się z nudnymi prezentacjiami, z które tak gwoli ścisłości odpowiadają autorzy prezentacji a nie twórcy narzędzia :). Wspominam o PowerPoint, ponieważ ma wiele funkcji, które mogą się przydać w działaniach content marketingowych i sprzedażowych. Coraz częściej tworzę oferty w formie video, którego bazą są slajdy oraz moja narracja i obraz z kamery. Dzięki temu nie muszę tworzyć rozbudowanych slajdów, bo uzupełniam je narracją. Klienci chwalą takie podejście, bo jest dla nich wygodniejsze. Czasem tworzymy też grafiki na potrzeby mediów społecznościowych przy pomocy rozbudowanych narzędzi edycyjnych PowerPointa. Od niedawna można też tworzyć animowane GIFy 🙂
Mindmapy
- Imindmap – desktopowe narzędzie do tworzenia map myśli – stworzone według zaleceń Tonego Buzana. Używam zazwyczaj, gdy mam prezentować mapę myśli w postaci prezentacji PowerPoint
- MindMeister – narzędzie do tworzenia map myśli online – idealne gdy często zmieniasz urządzenia na których pracujesz, szybko się rozwija – pozwala na efektowne prezentacje (w stylu Prezi) prosto z przeglądarki internetowej. Link afiliacyjny, tzn jeżeli zrobisz upgrade do wersji płatnej, cena dla Ciebie się nie zmieni, ale ja coś z tego będę miał :). Podaję też zwykły link: http://mindmeister.com
Produktywność
- Office 365 – niezastąpiony pakiet narzedzi biurowych (Excell, Word, PowerPoint) i usług w chmurze (Dysk 1TB, SharePoint Online i wiele innych)
- Trello – popularna i szybko rozwijana platforma zarządzania projektami i zadaniami dla niewielkich zespołów