Marketing B2B – książki, blogi,  podcasty i narzędzia, które polecam

Marketing B2B to dziedzina świetnie opisana w mediach anglojęzycznych. W Polsce jest jeszcze sporo do zrobienia. Dlatego zestawiłem tu materiały, które czytam a sam zabieram się do poprawiania tej sytuacji przez pisanie bloga o marketingu B2B

Content Marketing:

  • B2B-Marketing – polskojęzyczny blog prowadzony przez Igora Bielobradka – eksperta w obszarze marketingu B2B.

Automatyzacja Marketingu i Generowanie Leadów:

  • Blog Eloqua – obecnie Oracle Marketing Cloud . To jeden z najlepszych blogów o automatyzacji marketingu jakie obserwuję.
  • Blog Salesforce – Salesforce – producent świetnego narzędzia CRM dołączył do ligi producentów marketing automation.  Podobnie jak w przypadku Eloqua wiele wartościowych treści połączonej z umiejętnie podanym komunikatem produktowym.
  • Hubspot i Marketo to mniej znane w Polsce firmy tworzące narzędzia dla marketerów B2B. Jednak ich blogi to bardzo cenne źródła wiedzy na temat generowania leadów, automatyzacji marketingu i content marketingu.
  • Warte polecenia blogi prowadzą również polskie firmy tworzące rozwiązania e-mail i marketing automation. Ja polecam szczególnie blog Getresponse oraz Salesmanago, który dzieli się konkretną i prostą w implementacji wiedzą na blogu.

Prowadzenie bloga

  • Problogger –  Jeżeli chcesz zostać gwiazdą blogosfery – koniecznie dodaj ten adres do ulubionych. Ponad 8000 postów, każdy warty nauczenia się na pamięć.
  • Blog Michała Szafrańskiego  – kolejny polski akcent, którego nie mogło zabraknąć. Nie jest to typowy blog dla marketerów, ale sposób w jaki Michał zawojował polską blogosferę budzi mój niekłamany podziw.

Digital Marketing i social media

  • Social Media Examiner – przystępnie o trendach, narzędziach i sposobach promowania biznesu w mediach społecznościowych.
  • Pat Flynn – niezwykle inspirujący blogger, podcaster i przedsiębiorca, którego dewizą jest absolutna transparentność. Oznacza to, że publikuje swoje zestawienia przychodów i kosztów. Pat na swojej stronie testuje nowe strategie prowadzenia biznesu w sieci i dzieli się wnioskami niezależnie od efektu.
  • Jeżeli chcesz zacząć stosować Social Selling, polecam Blog Linkedin – Znajdziesz tam sporo informacji nie tylko o biznesowych narzędziach Linkedin, ale też ciekawe porady na temat social sellingu.

Channel Marketing

W B2B wiele firm działa w modelu pośrednim – resellerskim. Stosunkowo niewiele jest dobrych treści na temat marketingu do i przez resellerów.

  • Channel Marketer Report – witryna, która zbiera nowości na temat programów, technologii i trendów w świecie channel marketingu B2B. Wartościowy adres dla poszukiwaczy pomysłów i inspiracji.
  •  Blog firmy Avertek, dostawcy platformy do zarządzania procesami sprzedaży i marketingu resellerskiego, w którym temat channel marketingu jest omawiany w dwóch perspektywach – dostawcy i resellera. Bardzo użyteczna i pożyteczna wiedza.
  • Blog Channel Insider będzie szczególnie przydatny jeżeli pracujesz w branży IT. Jest tworzony na potrzeby sprzedawców usług dodanych tzw. Value Added Resellers, którzy są oczkiem w głowie producentów rozwiązań i sprzętu IT. Przegląd zagadnień sprzedażowych i marketingowych specyficznych dla channel marketingu w branży IT.

Podcasty, które polecam

Rozmowy B2B – Igor Bielobradek

W takim zestawieniu nie mogłem nie przyznać pierwszego miejsca podcastowi prowadzonemu przez Igora Bielobradka – eksperta marketingu B2B, który omawia bieżące wydarzenia, ciekawe publikacje oraz najnowsze trendy i zjawiska w marketingu oraz sprzedaży B2B. Igor dba o to aby każdy podcast zawierał jak najwięcej praktycznych wskazówek.

Link Pocket Casts: http://pca.st/D75V

Link iTunes: https://itunes.apple.com/pl/podcast/podcast-rozmowy-b2b/id766045305

Strona WWW: b2b-marketing.pl

Content Inc with Joe Pulizzi

Joe Pulizzi – “ojciec chrzestny” Content Marketingu. Założyciel Content Marketing Institute. Prowadzi poza wieloma innymi kanałami, kilkuminutowy podcast, w którym każda audycja zawiera jedną praktyczną wskazówkę. Chodzi o to, aby słuchacz mógł jak najszybciej wprowadzić ją w życie. Bardzo ciekawa lektura dla dojrzałych firm oraz startupów, które chcą dzielić się swoją wiedzą z klientami, czyli zainteresowanych Content Marketingiem.

Link Pocket Casts: http://pca.st/TP3A

Link iTunes: https://itunes.apple.com/us/podcast/content-inc-with-joe-pulizzi/id948387773

Strona WWW: contentmarketinginstitute.com

Online Marketing Made Easy with Amy Porterfield

Amy Porterfield to ekspert digital marketingu. Jest autorką książki “Facebook Marketing All in One for Dummies”. Jak sama mówi podcast jest jej ulubioną i główną formą kontaktu z potencjalnymi klientami.

Link Pocket Casts: http://pca.st/F8xv3V

Link iTunes: https://itunes.apple.com/us/podcast/online-marketing-made-easy/id594703545?mt=2

Strona WWW: amyporterfield.com

ProBlogger Podcast: Blog Tips to Help You Make Money Blogging

Darren Rowse w swoim podcascie uczy jak sprawić aby Twój blog był popularny, wysoko ceniony I jeszcze przynosił dochód. Blogi Darrena: Digital-Photography-School.com oraz ProBlogger.net czyta ponad 5 milionów osób miesięcznie. Polecam marketerom, którzy prowadzą albo przygotowują się do uruchomienia firmowego bloga. Bardzo praktyczny blog, a porady proste w implementacji. Nic tylko słuchać i stosować.

Link Pocket Casts: http://pca.st/Z4fe

Link iTunes: https://itunes.apple.com/podcast/problogger-podcast-blog-tips/id1012723880

Strona WWW: problogger.com/podcast

The Smart Passive Income Online Business and Blogging Podcast

Pat Flynn  – twórca niezwykle popularnego bloga smartpassiveincome.com w podcaście o tym samym tytule dzieli się swoją wiedzą o wynikach swoich eksperymentów z nowymi formami promocji firmy, nowymi modelami biznesowymi czy narzędziami online marketingu. Eksperymenty zazwyczaj są bardzo udane, bo Pat jest źródłem inspiracji dla wielu blogerów.

Link Pocket Casts: http://pca.st/spipod

Link iTunes: https://itunes.apple.com/us/podcast/the-smart-passive-income-podcast/id383084001

Strona WWW: smartpassiveincome.com

Free Podcast Course – John Lee Dumas

John Lee Dumas to założyciel oraz prowadzący EntrepreneurOnFire. Ten podcast uczy… prowadzenia podcastu. Dowiesz się z niego, jak zacząć, jak skompletować sprzęt, jak monetyzować podcast oraz jak mądrze go promować. Praktyczne porady i odpowiedzi na pytania początkujących.

Link Pocket Casts: http://pca.st/zCX5

Link iTunes: https://itunes.apple.com/us/podcast/free-podcast-course/id947671706?mt=2

Strona WWW: freepodcastcourse.com

Free Webinar Course – John Lee Dumas

Drugi podcast, którego autorem jest John Lee Dumas dotyczy organizacji, prowadzenia i wykorzystania w sprzedaży oraz marketingu webinarów. John zarobił w ten sposób ponad 1.5 miliona dolarów w jeden rok. W ponad sześćdziesięciu odcinkach podcastu dzieli się swoim doświadczeniem i daje praktyczne rady na temat wykorzystania webinarów w biznesie.

Link Pocket Casts: http://pca.st/XnOP

Link iTunes: https://itunes.apple.com/us/podcast/free-webinar-course/id959407776?mt=2

Strona WWW: http://www.eofire.com/twc

Podcasty Deloitte – Deloitte Poland

Jako przykład podcastu firmowego, polecam ten prowadzony przez Deloitte Polska. Komentarze ekspertów Deloitte na temat wybranych zagadnień biznesowych i gospodarczych. Większość tematów pochodzi z poza obszaru marketingu, ale podaję go jako przykład budowania eksperckiego wizerunku poprzez dzielenie się unikalną wiedzą.

Link Pocket Casts: http://pca.st/fVVW

Link iTunes: https://itunes.apple.com/podcast/podcasty-deloitte/id290160885?mt=2

Strona WWW: deloitte.com/pl/podcasty

The Marketing Cloudcast

Najnowsze trendy i narzędzia marketingu cyfrowego podane w bardzo ciekawej formie. Polecam szczególnie marketerom, który wdrożyli lub planują wdrożenie marketing automation. Salesforce pokazuje jak dobrze połączyć automatyzację marketingu z CRM.

Link Pocket Casts: http://pca.st/dM5n

Link iTunes: https://itunes.apple.com/us/podcast/the-marketing-cloudcast/id1034077637?mt=2

Strona WWW: marketingcloudcast.libsyn.com/podcast

Książki, które polecam

Zacznę od najważniejszego moim zdaniem autora i moderatora niezwykle ciekawego projektu: Content Marketing Institute – Joe Pulizzi. Zasługuje on na osobny nagłówek w naszej serii:

Content Marketing – Joe Pulizzi

Ten niezwykle aktywny pisarz, manager i promotor content marketingu wydał szereg książek, z których każda warta jest czytania, podkreślania i cytowania. Oto one:

Content Marketing – pozostali

  • Jedną z pierwszych książek o content marketingu, jaką w ogóle miałem okazję czytać była: Youtility: Why Smart Marketing Is about Help Not Hype. Dzięki niej zrozumiałem, że warunkiem dobrej treści jest nie tylko jej atrakcyjność, ale też przydatność – użyteczność. Wiedza, którą się dzielimy produkując treści musi być podana tak, aby jak najszybciej można ją było zastosować. Dla mnie było to ważne odkrycie.
  • W budowaniu platformy, dzięki które treść będzie widoczna i skuteczna może pomóc książka: Platform: Get Noticed in a Noisy World. Autor Michael Hayatt to wybitny bloger i przedsiębiorca, który zbudował swoją pozycję stosując innowacyjne metody tworzenia i promocji treści.

Analiza potrzeb klienta i rozeznanie rynku

Marketing Automation

Jeżeli chcesz dowiedzieć się skąd wzięła się automatyzacja marketingu – polecam dwie książki. Pierwsza to Digital Body Language – napisana przez Stevena Woodsa – jednego z założycieli firmy Eloqua, która zanim jeszcze została zakupiona przez Oracle była ikoną marketing automation dzięki stworzeniu doskonałego narzędzia MA oraz wzorcowemu stosowaniu content marketingu.

Druga książka: Revenue EngineGdzie jednym z autorów jest wspomniany wyżej Steven Woods, dotyczy zagadnienia Revenue Performane Management. Dla każdego managera doskonałe wprowadzenie do zagadnienia, które jak się okazuje jest bardzo ściśle powiązane z zarządzaniem i automatyzacją marketingu.

Social Media i Branding

Pierwszą poświęconą w całości mediom społecznościowym książką, którą przeczytałem była: The B2B Social Media Book: Become a Marketing Superstar by Generating Leads with Blogging, LinkedIn, Twitter, Facebook, Email, and More. Polecam szczególnie marketerom B2B rozpoczynającym lub planującym działania B2B w mediach społecznościowych.

Legendarny Philip Kotler zagadnieniom marketingu B2B poświęcił książkę: B2B Brand Management. Jako współautor w charakterystyczny dla siebie sposób pokazuje podstawowe różnice pomiędzy budowaniem marki oraz jej komunikacją pomiędzy B2B i B2C.

Polecam też książkę, której autorka  – Viveka von Rosen skupia się na konkretnym narzędziu social media – LinkedIn. W książce: LinkedIn Marketing: An Hour a Day przedstawia szereg porad dotyczących wykorzystania Linkedin w marketingu i sprzedaży. Porady podzielone są na niewielkie rozdziały ułatwiające szybkie zastosowanie zdobytej wiedzy.

Narzędzia, których używam i mogę polecić

Tworzenie video i kursów online

 Camtasia.  To moje odkrycie w tym roku. Korzystałem kilka lat temu z tego oprogramowania, ale wtedy nie miało ono większości funkcji, które teraz bardzo sobie cenię. Z prostego systemu do przechwytywania aktywności na ekranie, Camtasia przekształciła się w bardzo nowoczesny, wygodny i prosty w obsłudze system do tworzenia treści edukacyjnej w formie video lub nawet całych pakietów materiałów uzupełnionych o elementy interaktywne, np. quizy.

Ja wykorzystuję ten program to tworzenia kursów i materiałów szkoleniowych w formie video.

Wypróbuj – link afiliacyjny

PowerPoint. Wszyscy go znamy, niektórym kojarzy się z nudnymi prezentacjiami, z które tak gwoli ścisłości odpowiadają autorzy prezentacji a nie twórcy narzędzia :). Wspominam o PowerPoint, ponieważ ma wiele funkcji, które mogą się przydać w działaniach content marketingowych i sprzedażowych. Coraz częściej tworzę oferty w formie video, którego bazą są slajdy oraz moja narracja i obraz z kamery. Dzięki temu nie muszę tworzyć rozbudowanych slajdów, bo uzupełniam je narracją. Klienci chwalą takie podejście, bo jest dla nich wygodniejsze. Czasem tworzymy też grafiki na potrzeby mediów społecznościowych przy pomocy rozbudowanych narzędzi edycyjnych PowerPointa. Od niedawna można też tworzyć animowane GIFy 🙂

Mindmapy

  • Imindmap – desktopowe narzędzie do tworzenia map myśli – stworzone według zaleceń Tonego Buzana. Używam zazwyczaj, gdy mam prezentować mapę myśli w postaci prezentacji PowerPoint
  • MindMeister – narzędzie do tworzenia map myśli online – idealne gdy często zmieniasz urządzenia na których pracujesz, szybko się rozwija – pozwala na efektowne prezentacje (w stylu Prezi) prosto z przeglądarki internetowej. Link afiliacyjny, tzn jeżeli zrobisz upgrade do wersji płatnej, cena dla Ciebie się nie zmieni, ale ja coś z tego będę miał :). Podaję też zwykły link: http://mindmeister.com 

Produktywność

  • Office 365 – niezastąpiony pakiet narzedzi biurowych (Excell, Word, PowerPoint) i usług w chmurze (Dysk 1TB, SharePoint Online i wiele innych)
  • Trello – popularna i szybko rozwijana platforma zarządzania projektami i zadaniami dla niewielkich zespołów